Je gaat door je enkel of door je knie wat nu? Moet je naar de huisarts of niet?
Hieronder een aantal checkpunten of je naar de huisarts moet of niet en wat je zelf de eerste dagen kan doen.

Moet ik naar de dokter?

Als je door je enkel of knie gaat kan het ontzettend veel pijn doen. De eerste actie zal zijn om te koelen, dit kan de pijn wat verminderen.
De test of je naar de huisarts moet of niet is of je 4 stappen kunt lopen op het pijnlijke been. Het zal pijnlijk zijn maar is het mogelijk is het minder waarschijnlijk dat het gebroken is. Kan je het been echt niet belasten dan zou er misschien iets gebroken kunnen zijn. Maak bij twijfel een afspraak bij de huisarts of huisartsen post. Die zullen aan de hand van de Ottawa Enkel/knee rules testen of er een röntgenfoto gemaakt moet worden of niet.

Niet gebroken maar wel gekneusd of bandletsel wat nu?

De eerste dagen kan je het RICE protocol volgen dit bestaat uit:
R= Rust, probeer de enkel of knie de eerste 48 uur niet te veel te belasten. je mag natuurlijk je voet of knie wel bewegen om de bewegelijkheid goed te houden. Beweeg niet door de pijn heen.
I= Ijs, Koelen 20 min lang
C= Compressie, dit kan door middel van een drukverband, leg een drukverband aan vanaf de teenrichting naar het hard. Niet te strak, je wilt wel dat de bloedtoevoer goed blijft.
E= Elevatie, Been omhoog. De enkel moet dan hoger liggen dan de knie en de knie iets hoger dan de heup.

En dan? Na 48 uur?

Dan heeft het lichaam nog wel wat meer tijd nodig om te herstellen. Een verzwikking duurt 1-2 weken en bandletsel duurt wel wat langer voordat het over is. Probeer de belasting op geleide van de pijn langzaam op te bouwen. blijft het gewricht instabiel of pijnlijk of heb je meer vragen maak dan een afspraak bij de fysiotherapie.

Welke enkeloefeningen kun je mee starten.

  1. Staan op 1 been
  2. Staan op 1 been met je ogen gesloten
  3. Staan op 1 been met balans verstoringen (bijv. bal overgooien, andere been zwaaien)
  4. Calf raises, op de tenen staan en langzaam door zakken eventueel kun je dit ook op de rand van een traptrede doen.
  5. Voeten naast elkaar plaatsen een elastiek om de voorvoet plaatsen, en de voorvoet naar buiten draaien met de hakken op de grond.