Sporten in warm weer kan. Wanneer het 28 graden of warmer is, heb je een grotere kans op een zonnestreek of hittekrampen, ongeacht hoe fit je bent.
Hier wat tips hoe om te gaan met sporten in warm weer:

  1. Hydrateer.
    Drink voldoende voordat je gaat sporten, als het lukt tijdens en vul je vocht goed aan na het sporten. Eventueel met een isotone sportdrank, dit wordt sneller opgenomen.
    Je kan aan de kleur van je urine zien of je voldoende gedronken hebt. Is je urine mooi helder en licht van kleur zit je goed. Is het erg donker van kleur dan ben je aan het uitdrogen!
  2. Eet normaal.
    Eet wat je normaal ook zou eten voor het sporten. Je hebt energie nodig om te kunnen sporten. Soms met warm weer is het wat lastiger om goed te eten.
  3. Vermijd het warmste deel van de dag.
    Er wordt afgeraden om op het warmste moment van de dag te gaan sporten. Kies voor sporten in de avond of ochtend in plaats van tussen 12.00 en 15.00.
  4. Sport zoveel mogelijk in de schaduw.
    Zoek de schaduw op om de activiteiten uit te voeren.
  5. Bouw rustig op in de hitte.
    Bouw de sportactiviteit rustiger op dan normaal. Laat het lichaam wennen aan de temperatuur.
  6. 70% is echt de max.
    Gaat niet maximaal sporten maar 70% van je maximale inspanning is genoeg.
  7. Hou je hoofd koel.
    Draag een hoofddeksel om je hoofd uit de zon te houden, en koel je hoofd en nek regelmatig om de temperatuur te verlagen en dus oververhitting te voorkomen.
  8. Kleding.
    Draag luchtige en lichte kleding. Zwart trekt warmte aan dus kies voor lichte kleding. Luchtige kleding zorgt er voor dat je zweet je weer afkoelt.
  9. Smeer je goed in.
    Smeer je zelf in met een zonnebrandcrème voor sporters die je er niet af zweet. En kies voor een hoge factor.
  10. Blijf goed nadenken!
    Sporten in de hitte voelt niet voor iedereen fijn. Voelt het niet lekker. Doe het dan ook gewoon niet en wacht tot de temperatuur weer gezakt is.