Wandelen is lekker, ontspannend, goed voor de conditie en vooral gezond. Hieronder een aantal tips om nog meer van het wandelen te genieten:

Kleding Katoen houdt vocht vast en loopt niet lekker, (merino)wol of synthetische materialen hebben een betere vochtregulatie. Bij kouder weer: meerdere lagen die ook weer laag voor laag uit kunnen bij het warmer worden gedurende de wandeling. Bij regen: waterafstotende kleding die ook ventileert. Bij zon: gebruik zonnebrand en eventueel hoofdbedekking.

Voeten Goede verzorging, korte nagels. Let op wondjes

Sokken Vochtregulerend, liefst van wol of wol in combinatie met een andere stof zonder naden en verstevigde delen daar waar nodig

Schoenen Afhankelijk van het terrein, maar voor gebruik in Nederland categorie A, waterdichte lichte soepele schoenen die in het voorste deel goed buigend zijn. Liefst een kleine hak en een goed profiel. Veters stevig maar niet te strak. Er zijn meerdere manieren van veteren, afhankelijk van b.v. je wreef Stevigheid is vooral rond de hak van belang. Pas schoenen aan het einde van de dag en loop ze rustig in. Koop schoenen niet te klein! Genoeg ruimte aan voorzijde (1 cm ) Bij regelmatig zwikken /zwakke enkels liefst hoge schoenen.

Het onderhoud van schoenen is van belang. Uitgewandeld? binnenzool eruit halen om goed te kunnen ventileren.

Algemeen Bouw afstand en tempo rustig op. Drink regelmatig en voor je dorst krijgt: bij langere afstanden een isotone drank.

Ondanks alle preventieve maatregelen toch een blessure? Bel ons : Dan zorgen wij dat u weer zo snel mogelijk aan de wandel kunt gaan.